سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی خبر داد:

کشتی آتش‌خوار ژاپنی فردا به شانگهای می‌رسد/ چینی‌ها در حال نزدیک شدن به نفتکش هستند

دی ۱۹, ۱۳۹۶ ساعت: ۱۹:۴۳ ب.ظ 463 بازدید بدون نظر
سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی گفت: در حال حاضر بین ما و چینی‌ها برای امدادرسانی اختلافاتی وجود دارد که باعث تاخیر در کار شده است.

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی خبر داد:

کشتی آتش‌خوار ژاپنی فردا به شانگهای می‌رسد/ چینی‌ها در حال نزدیک شدن به نفتکش هستند

 سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی گفت: هم اکنون چهار کشتی آتش خوار و اطفای حریق چینی در حال نزدیک شدن به نفتکش ایرانی هستند و چهار کشتی جست‌و‌جو و نجات نیز در منطقه حضور دارند.محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اعلام این خبر که کشتی آتش‌خوار ژاپنی فردا به نفتکش ایرانی می‌رسد، اظهار داشت: این کشتی مجهز ژاپنی، فردا به محل حادثه می‌رسد و عملیات اطفای حریق را آغاز می‌کند.

وی افزود: هم اکنون چهار کشتی آتش‌خوار و اطفای حریق چینی در حال نزدیک شدن به نفتکش ایرانی هستند و چهار کشتی جست‌و‌جو و نجات نیز در منطقه حضور دارند.

بهرامی همچنین گفت: علاوه بر کشتی‌های چینی، یک واحد آتش‌خوار از کره جنوبی نیز در ابتدای امر وارد عملیات شد و دو واحد از شرکت ملی نفتکش و یک واحد نیز از کشترانی جمهوری اسلامی در محل حادثه مستقر هستند.

 

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی گفت: در حال حاضر بین ما و چینی‌ها برای امدادرسانی اختلافاتی وجود دارد که باعث تاخیر در کار شده است.

  محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی در نشست خبری که به منظور تشریح ابعاد حادثه نفتکش دچار حریق شده در آبهای شانگهای چین اظهار داشت: در حال حاضر بین ما و چینی‌ها اختلافاتی وجود دارد که باعث تاخیر در کار شده است. چینی‌ها در بدو امر موضوع مواد فرّار را مطرح می کردند.

وی افزود: مواد فرّار موجود در کشتی تا شعاع ١٠٠٠ متری را فرا گرفته که کار را مشکل کرده و ریسک اطفای حریق را بالا برده است.

بهرامی با بیان اینکه چینی‌ها دست به عصا عمل می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر موضوع انفجار را مطرح می‌کنند و کار کند پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: ما تمام فشار را از طریق ارگان‌ها اعمال می‌کنیم تا کار با جدیت دنبال شود.

احتمال محبوس بودن خدمه در موتورخانه

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی یادآور شد: اولین موضوع برای ما نجات جان خدمه است. با توجه به اینکه موتورخانه کشتی ١٣ تا ١۴ متر زیر  آب است امکان دارد که در آنجا محبوس شده و زنده باشند.

امدادرسانی ژاپنی‌ها

وی در ادامه گفت: اکنون شرکت‌های ژاپنی هم فعال شده و از آنها کمک خواستیم که در امر اطفای حریق کمک کنند. ضمن اینکه از نماینده سازمان بنادر بین‌المللی خواستیم که چین را مجبور به تسریع در کار کنند.

وی افزود: در حال حاضر یک مهندس ناطر ایرانی روی کشتی آتش خوار حضور دارد تا از نزدیک نظارت داشته باشد.

بهرامی بیان کرد: اکنون حریق کمتر شده و فرصت برای حضور در کشتی وجود دارد. ما هنوز خبری از کشتی خودمان نداریم اما کشتی فله‌بر چینی امروز زوشان به چین می‌رسد و مراحل تحقیق و تفحص آغاز می‌شود.

دستور مستقیم رئیس جمهور برای جدیت در کار

وی اظهار داشت: روز گذشته آخرین رایزنی‌ها با سازمان بنادر و ریاست جمهوری انجام شد و با توجه به بالا بودن وسعت حادثه قرار است که امروز دستور مستقیم رئیس جمهور به ٢ وزارتخانه نفت و امور خارجه ابلاغ شود تا اقدامات جدی صورت بگیرد.

بهرامی در ادامه اظهار داشت: کشتی سوئزمکس با ظرفیت ۱۵۸ هزار تن روز ۹۶/۰۹/۲۵ با حمل ۱۱۱هزار و ۵۰۰ تن میعانات گازی عسلویه را به سمت بنادر کره‌جنوبی ترک کرد که در روز ۹۶/۱۰/۱۶ با  یک کشتی فله‌بر با پرچم هنگ‌کنگ تصادف می‌کند که بر اثر آن دو جداره کشتی شکاف برداشته و جرقه باعث آتش‌سوزی اولیه می‌شود که هنوز ادامه دارد.

جسد فرد ایرانی تحویل شانگهای شد

وی با بیان اینکه فعلاً یک پیکر از خدمه کشتی ایرانی پیدا شده  و در بندر شانگهای تحویل مقامات چینی شده است تصریح کرد: در حال حاضر آتش به سمت جلویی و راست کشتی محدود شده است.

وی گفت: در جلسه نیم ساعت گذشته در چین که با حضور نماینده نفتکش و سازمان بنادر ایران و مسئولین MRCC چین برگزار شد آخرین موارد تصمیم‌گیری شده است.

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی بیان کرد: با توجه به آخرین خبرها شکاف سمت راست کشتی باعث نفوذ آب به مخازن شده که کشتی که در حالت ۲۰ درجه انحراف به سمت راست قرار داشت اکنون صاف شده است.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر کمک خواستن از ژاپنی‌ها از طریق سازمان بنادر با مقامات پانامایی نیز تماس حاصل شده تا در روند کار تسریع شود.

بهرامی با بیان اینکه حادثه نفتکش ایرانی درطول فعالیت شرکت ملی نفتکش ایران رخ نداده و در دنیا نیز کم‌سابقه است افزود: ما هنوز هیچ خبری از کشتی خودمان نداریم.

وی با بیان اینکه نفتکش حادثه‌دیده ۲۸۴ متر طول دارد و شعاع حریق آن از چاه نفتی بزرگتر است خاطرنشان کرد: اولین حضور برای ما نجات افراد حاضر درکشتی است و شاید در قسمت موتورخانه حضور داشته باشند.

اگر در قایق باشند می توانند دو ماه زنده بمانند

کاپیتان بهرامی با بیان اینکه هر کشتی با این ابعاد دارای دو قایق نجات در دو طرف است افزود: در بدو امر قایق نجات سمت چپ سوخته و قایق سمت راست نیز به علت شدت انفجار مشهود نیست. به نظر می‌رسد که از آن استفاده شده باشد که در این صورت می توانند تا دو ماه زنده بمانند.

وی درباره جسد پیدا شده یک خدمه کشتی گفت: این مساله نشان می‌دهد که وی فرصت استفاده از وسایل را داشته و توانسته به دریا بپرد.

دریافت سیگنال از مفقودین صحت ندارد

وی در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر این‌که سیگنال‌هایی از سوی سه نفر از مفقودین دریافت شده است، گفت: مراکز معتبر و رسمی برای اطلاع‌رسانی در این مورد وجود دارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرکز جست‌وجوی دریای چینی اطلاع‌رسانی خواهد کرد. خیلی بعید است که ایران با ۶۰۰۰ مایل فاصله بتواند چنین خبری داشته باشد.

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی ادامه داد: در ابتدای حادثه هم خبری منتشر شد مبنی بر این‌که فردی از مفقودین با خانواده‌اش تماس گرفته است که این خبر صحت نداشته است.

وی درباره حضور بالگرد آمریکایی در محل حادثه اظهار داشت: در خصوص حوادث نباید مسائل سیاسی مدنظر قرار گیرد اما دلیل عدم همکاری با بالگرد آمریکایی این بود که طبق بررسی‌ها این شرکت آمریکایی در نزدیکی حادثه دارای امکانات نبوده است.

وی با بیان اینکه حادثه در ۱۶۰ مایلی شرق شانگهای، ۸۰ مایلی جنوب کره و ۳۶۰ مایلی شمال تایوان رخ داده است تصریح کرد: ما لحظه به لحظه شرایط را مانیتور می‌کنیم و در مورد پیکر پیدا شده نیز تثبیت شده که ایرانی است و امروز به مقامات چینی در شانگهای تحویل داده شده تا مراحل تشخیص هویت و شناسایی انجام شود.

جبعه سیاه علت را مشخص می کند

بهرامی درباره علت وقوع حادثه بیان کرد: هنوز علت حادثه مشخص نیست و ما نیز به کسی دسترسی نداریم. بهترین ماخذ برای علت‌یابی جعبه سیاه است که حاوی صوت است.

سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی در ادامه با بیان اینکه کشتی سانچی در سال ۲۰۰۸ و توسط یک شرکت کره‌‌ای ساخته شده افزود: این نفتکش از بهترین ناوگان ما بوده است.

توضیح درباره پرچم پاناما

کاپیتان بهرامی درباره نصب پرچم کشور پاناما بر روی این نفتکش توضیح داد: این قضیه ربطی به تحریم ندارد فقط به خاطر مباحث مارکتینگ است. در هر صورت ما اداره کننده کشتی هستیم و از نظر فنی و نفرات ما آن را اداره می‌کنیم اما این کشتی متعلق به شرکت غیر ایرانی است اما اداره آن با ما است.

 

شما هم نظر خود را ارسال کنید