ناطق نوری: تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است

خرداد ۶, ۱۳۹۸ ساعت: ۲۲:۵۴ ب.ظ 527 بازدید بدون نظر
یکی از مشکلات بزرگ ما انسان ها این است که معمولا در مسائل زندگی، معاشرت ها، معاملات، اخلاقیات، عبادات و مسائلی که به نوعی به زندگی ما مربوط است، یا دچار افراط و یا دچار تفریط می شویم. در همین مساله خوف و رجا هم گاهی دچار افراط و تفریط می شویم. افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست. تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است. نه به طور افراطی دنبال دنیا بروید و نه به طور افراطی دنبال آخرت بروید و دنیا را رها کنید؛ هر دو غلط است.

احیای شب بیست و یکم ماه رمضان در حرم امام خمینی؛

ناطق نوری: تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است

احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام خمینی(س) با حضور اعضای بیت امام، اقشار مختلف مردم و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری برگزار شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است، گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما انسان ها این است که معمولا در مسائل زندگی، معاشرت ها، معاملات، اخلاقیات، عبادات و مسائلی که به نوعی به زندگی ما مربوط است، یا دچار افراط و یا دچار تفریط می شویم. 

  حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در مراسم عزاداری شب شهادت حضرت علی(ع) حرم مطهر امام خمینی(س) گفت: در آموزه های دینی ما با بهره گیری از قرآن و روایات معصومین(ع) استفاده می شود که هم باید امید به خدا داشته باشیم و هم از عذاب الهی خوف داشته باشیم. رهبران دینی و ائمه معصومین(ع) ما را بر حذر می دارند از اینکه امیدوار محض و یا یک طرفه مایوس از رحمت خدا باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما در صفات و اسامی الهی هر دو این دو جنبه را می بینیم. خداوند تبارک و تعالی را رحمان، رحیم، کریم، غفار و توّاب می گوییم. ولی قهّار و منتقم و جبار هم هست. بزرگان علم اخلاق می گویند خدا صفات جمالیه و جلالیه دارد.وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ ما انسان ها این است که معمولا در مسائل زندگی، معاشرت ها، معاملات، اخلاقیات، عبادات و مسائلی که به نوعی به زندگی ما مربوط است، یا دچار افراط و یا دچار تفریط می شویم. در همین مساله خوف و رجا هم گاهی دچار افراط و تفریط می شویم. افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست. تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است. نه به طور افراطی دنبال دنیا بروید و نه به طور افراطی دنبال آخرت بروید و دنیا را رها کنید؛ هر دو غلط است.

وی گفت: در رابطه با امید به خدا و ترس از عذاب خدا همین است. افراط و تفریط از دیدگاه اسلام ممنوع است. همان قدر باید به خدا امید داشته باشید که از خدا می ترسید. عده ای دنبال گناه می روند و چون امیدشان به خدا خیلی زیاد است و می گویند خدا می بخشد. امید بیش از اندازه عامل معصیت می شود.خدا ارحم الراحمین است اما اگر نخواست به فضلش عمل کند و خواست به عدلش عمل کند چه می کنید؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) بعد از رسول خدا(ص) شایسته ترین و پاک ترین انسان اولین و آخرین است. این علی(ع) با آن دقتی که در بیت المال دارد، به خدا می گوید من بنده ای غرق گناه هستم و تو بی نیاز بخشنده ای؛ اگر علی را عذاب کنی عدل تو است و اگر ببخشی تو آگاه تری.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد انسان از رحمت خدا مایوس باشد، معنای احیا و شب زنده داری و روزه و نماز از بین می رود. برای این دور هم جمع شده ایم که به خدا بگوییم نفس اماره و شیطان باعث شد خطا کنیم؛ ما را ببخش و ما هم قول می دهیم دیگر دور گناه نرویم.

ناطق نوری با اشاره به اینکه در جوار حرم امام قرار داریم، گفت: کنار قبر کسی هستیم که بعد از ۱۴۰۰ سال اسلام ناب محمدی را احیا و زنده کرده و به مسلمانان آبرو داده و پیش خداوند آبرو دارد. امیرالمؤمنین(ع) و قرآن را واسطه قرار می دهیم که از اینجا که رفتیم بیرون خوف و رجا را با هم داشته باشیم؛ هم بترسیم و هم امیدوار باشیم. ان شاء الله خداوند در این شب ما را از گناه و افراط و تفریط بی جهت نجات دهد.

شما هم نظر خود را ارسال کنید