فریاد شهید بهشتی از خودکامگی حاکمان و استبدادپذیری توده‌ها

شهریور ۱۴, ۱۳۹۸ ساعت: ۲۲:۵۸ ب.ظ 252 بازدید بدون نظر
🔸هيچ گاه هيچ كس نمي‌‏تواند دگرگوني هاى آرام و اصلاحاتى و رفرمي‌، يا دگرگوني هاى تند و ريشه‌دار و سريع و انقلابى را از جاى ديگر به جامعه‌اي صادر كند يا از جامعه‌اي آن را وارد كند. اين خود آن جامعه است كه بايد دگرگون شود تا نظامش دگرگون شود: «انّ اللّه لا يغير ما بقوم حتى يغيّروا ما بانفسهم».....

✅ فریاد شهید بهشتی از خودکامگی حاکمان و استبدادپذیری توده‌ها
🔴 چگونه تبهکاران بر جامعه مسلط می‌شوند

  ✍️   شهید دکترسیدمحمد حسینی بهشتی

💠 … از نهج‌‏البلاغه نیز مطلبى هست که در ضمن سفارش و وصیت مولى على، علیه السلام، به دو فرزندش حسن و حسین، سلام اللّه علیهما، آمده است. پس از آنکه ضربت مرگبار ابن ملجم بر فرق مبارک وارد آمد، ایشان خطاب به دو فرزندش، و بلکه خطاب به همگان می‌‏گوید: «لا تترُکوا الامرَ بالمعروف و النهىَ عن المنکر فَیُوَلّى علیکم شِرارُکم ثُمّ تَدعونَ فلا یُستَجابُ لَکُم.»

🔸 امر به معروف و نهى از منکر را ترک مکنید! اگر امر به معروف و نهى از منکر را ترک کردید، حکومت در میان شما به دست مردم پلید بد خواهد افتاد. آنها زمام قدرت و حکومت را در جامعه شما به دست خواهند گرفت؛ آن وقت شما دائماً دعا می‌‏کنید که اى خدا، ما را از شر دنیا و آخرت خلاص کن. اما این از آن دعاهایى است که اجابت ندارد؛ براى اینکه آن مردمی‌ از شر دنیا و آخرت خلاص می‌‏شوند که بجنبند.

🔸مردمی‌ که نجنبند، مردمی‌ که بار مسئولیت را تحمل نکنند، مردمی‌ که وظیفه بزرگ پاسدارى از حق و قانون را رها کنند، باید در انتظار قدرتهاى خودکامه بی‌‏مبالات نسبت به هر نوع قانون خدایى و خلقى باشند. «لا تترکوا الامر بالمعروف و النهى عن المنکر فیولّى علیکم شرارکم ثمّ تَدعونَ فلا یُستَجابُ لکم.»

🔸گاهى اوقات تعبیرهاى قرآن و تعبیرهاى حدیث از نظر سبک بیان مطلب قابل ملاحظه و توجه است. به این معنا که گاهى طرز تنظیم عبارت در بیان یک مطلب بیشتر در صدد بیان یکى از سنتهاى خدا و قانونمندیهاى ثابت اجتماع است.

🔸در آیات قرآن و در احادیث این موضوع زیاد به چشم می‌‏خورد. این عبارت نهج‌‏البلاغه با همان شیوه بیان یک قانون اجتماعى و قانونمندى از این مطلب یاد می‌‏کند. امر به معروف و نهى از منکر را رها نکنید، چون در این حالت نتیجه اجتناب‏ناپذیر این خواهد بود که شرار شما والى و زمامدار و فرمانروا و داراى قدرت در میان شما می‌‏شوند. این یک قانونمندى است.

🔸برخوردارى از حکومت حق و عدل مشروط است به رعایت کامل امر به معروف و نهى از منکر. هر نوع قدرتى را که شما در جامعه فرض کنید در معرض خطر انحراف از حق است.

🔸این شما و جامعه هستید که باید با توجه به اهمیت و نقش بسیار مؤثر صاحبان قدرت و کسانى که بر منصبهاى گوناگون اجتماعى تکیه زده‌اند در سعادت خود بکوشید. فرد فرد شما باید بدانید راه رسیدن به سعادت و راه رسیدن به حکومت حق و عدل این است که شما از طریق امر به معروف و نهى از منکر به چنین هدفى برسید.

🔸قانونمندى بعدى مربوط به وقتى است که مردم چیزى را می‌‏خواهند اما براى رسیدن به آن تکان حسابى نمی‌‏خورند؛ بعد داد و بیداد راه می‌‌اندازند و براى محرومیت از حق و عدل روضه‏‌خوانى می‌‏کنند. این هم یک جور روضه‏‌خوانى است: روضه‏‌خوانى و مرثیه‏‌خوانى براى اینکه از زندگى زیر سایه فرمانروایى حق و عدل محروم‌اند.

🔸 این روضه را در مقالاتشان، در اشعارشان، در کتابهایشان، در جلساتشان، در سخنرانیهایشان، در گفتگوهاى دو نفرى و سه نفرى می‌‏خوانند؛ در حالى که چه بسا همانها که این روضه را می‌‏خوانند عملاً خودشان در انحراف زندگى اجتماعى از مسیر حق و عدل سهیم‌اند.

🔸 اینها باید بدانند از یک چنین روضه‏‌خوانى و روضه خواندنها و بعد به دنبال آن دست را تا عالیترین درجه به سوى آسمان بلند کردنها، مطابق نظام عقیده و عمل اسلامی‌، کارى ساخته نیست.

🔸»تدعون» قانونمندى بعدى است. می‌‏افتید به دعا کردن؛ خواه این دعا به سوى خدا باشد، خواه خواهش و التماس از قدرتهاى دیگر؛ نتیجه یکى است: «لا یستجاب لکم».

🔸 چقدر این مطلب شبیه و نزدیک است به یکى از قانونمندیهاى اجتماعى جامعه‌‏شناسى علمی‌ پیشرفته امروز که می‌‏گوید اصلاحات و انقلابها قابل صادر کردن و وارد کردن از خارج نیست.

🔸هیچ گاه هیچ کس نمی‌‏تواند دگرگونی هاى آرام و اصلاحاتى و رفرمی‌، یا دگرگونی هاى تند و ریشه‌دار و سریع و انقلابى را از جاى دیگر به جامعه‌ای صادر کند یا از جامعه‌ای آن را وارد کند. این خود آن جامعه است که باید دگرگون شود تا نظامش دگرگون شود: «انّ اللّه لا یغیر ما بقوم حتى یغیّروا ما بانفسهم»…..

شما هم نظر خود را ارسال کنید