سیدمحمد خاتمی: در ارزیابی عملکرد دولت باید محدودیت ها را نیز در نظر بگیریم

اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ساعت: ۲۳:۱۳ ب.ظ 650 بازدید بدون نظر
در ارزیابی عملکرد دولت باید محدودیت ها را نیز در نظر بگیریم / نباید فقط دولت را نقد کرد بلکه سهم دیگر دستگاه‌های کشور در عدم موفقیت در حل مشکلات را نیز باید ببینیم و نقد کنیم

🎙 سیدمحمد خاتمی با جمعی از استادان دانشگاه دیدار کرد

🔘 باید تحولات ساختاری در این مملکت رخ دهد

🔘 در ارزیابی عملکرد دولت باید محدودیت ها را نیز در نظر بگیریم

🔘 نباید فقط دولت را نقد کرد بلکه سهم دیگر دستگاه‌های کشور در عدم موفقیت در حل مشکلات را نیز باید ببینیم و نقد کنیم

🔘 دولت می تواند با تشکیل اتاق فکر از جمع استادان و جامعه دانشگاهی بهره ببرد

🔘 یکی از وظایف دانشگاهیان ابهام زدایی است

🔘 دایره خودی به قدری تنگ شده که افراد محدودی در آن قرار می گیرند

🔘 نظام را نباید در یک سلیقه خاص خلاصه کرد که بعد به هر فکری خلاف آن، برچسب ضدنظام زده شود

🔘 نباید فقط به آمار بسنده کرد و آن را پیشرفت خواند

🔘 قرار بود از تاریخ مبدا در ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴ در زمینه اقتصادی و علمی و مالی و دیگر مسائل، برترین قدرت در منطقه باشیم اما الان در بسیاری موارد از مبدا ۸۴ عقب افتاده‌ایم

 مشروح دیدار:
سیدمحمد خاتمی: باید تحولات ساختاری در این مملکت رخ دهد

سیدمحمد خاتمی با تاکید بر لزوم ابهام‌زدایی در بحث توسعه و عدالت یادآور شد که در نقد دولت، محدودیت‌های موجود و سهم دیگر دستگاه‌های کشور در عدم موفقیت‌ها نیز دیده شود.
سیدمحمد خاتمی در دیدار جمعی از استادان دانشگاه ها با تبریک سالروز میلاد حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) به همه حقیقت خواهان و آزادگان و همه کسانی که زندگی را برای انسان خوب و زیبا می خواهند، ابراز امیدواری کرد که خداوند به همه ما توفیق بدهد این شخصیت های بزرگ را بهتر و بیشتر بشناسیم و الگو قرار دهیم.
وی در این نشست پس از شنیدن دغدغه ها و نظرات استادان و دانشگاهیان در مورد وضعیت کنونی کشور بیان کرد: دولت محدودیت های فراوانی دارد و در ارزیابی عملکرد دولت باید این محدودیت ها را نیز در نظر بگیریم. دولت باید نقد شود اما نباید فقط دولت را نقد کرد بلکه سهم دیگر دستگاه‌های کشور در عدم موفقیت در حل مشکلات را نیز باید ببینیم و نقد کنیم.
خاتمی با بیان اینکه دولت می تواند با تشکیل اتاق فکر از جمع استادان و جامعه دانشگاهی بهره ببرد، افزود: یکی از وظایف دانشگاهیان ابهام زدایی است. آیا در بحث توسعه، عدالت و سایر مطالب مهم ما توانسته‌ایم ابهام‌ها را رفع کنیم یا جامعه همچنان دچار ابهام است؟
وی با انتقاد از اینکه دایره خودی به قدری تنگ شده که افراد محدودی در آن قرار می گیرند یادآور شد: نظام را نباید در یک سلیقه خاص خلاصه کرد که بعد به هر فکری خلاف آن، برچسب ضدنظام زده شود.
خاتمی ضرورت بررسی میزان توسعه و ارزیابی از نقش مدیریت در توسعه و پیشرفت جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: نباید به صرف ارائه آمار مثلا در حوزه تحصیلات عالی و توسعه کمی آن بسنده کرد و آن را پیشرفت خواند.
وی این پرسش را مطرح کرد که آیا برنامه ریزی ما به نحوی بوده که نیرویی که تربیت می کنیم برآورنده نیازهای واقعی جامعه باشد؟ آیا افزایش تعداد مقالات در عرصه بین المللی نشان از پیشرفت در عرصه علم است؟ در کدام دوره از مدیریت کشور، ما در عرصه بین المللی اعتبار علمی پیدا کردیم؟ آیا جایگاه امروز دانشگاه ها و مراکز علمی-پژوهشی ما در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان همان رتبه‌ای است که ۲۰ سال پیش داشته یا پایین‌تر آمده است؟ آیا مدیریت ما در دانشگاه‌ها علمی‌تر و متخصصان و متفکران ما با گذشت زمان از امنیت بیشتری برخوردار شده اند؟
خاتمی با ذکر نمونه ای درباره نحوه مدیریت دانشگاهها و انتخاب روسای دانشگاه بیان کرد: چقدر هیات امنای دانشگاهها نه با لحاظ مسائل خاص سیاسی و جناحی بلکه در راستای ایجاد امکانات برای دانشگاه ها شکل گرفت و چقدر این هیات های امنا را تقویت کردیم؟ چقدر تلاش شد مدیریت دانشگاه ها -اگر بر اساس رای آزاد و مستقل اعضای هیات علمی نیست- حداقل نظر متخصصان دانشگاهها در انتخاب آنها موثر باشد؟
وی با اشاره به برنامه چهارم توسعه و تاکید آن بر توسعه دانش بنیاد اظهار کرد: در آن برنامه اتصال علم با مدیریت جامعه مدنظر قرار گرفت. در حال حاضر دانشگاهها و مراکز آموزشی و صنعت و مدیریت ما چقدر دارای ارتباط و اتصال مؤثر شده اند؟
خاتمی با یادآوری اینکه ما در آی تی، نانو و سلولهای بنیادی می توانیم همپای دنیا پیش برویم به شرطی که دولت و نظام نسبت به آن اهتمام داشته باشند، اظهار کرد: استادان این جمع کار کارشناسی و بررسی کنند که آیا در عمق بخشیدن و همگانی شدن دانش در جامعه و تزریق شدن دانش به متن مدیریت و ارتباط آنها با یکدیگر موفق بودیم و آیا این توسعه، با برنامه ریزی دقیق و روشنی بوده که نیازهای جامعه ما را رفع کند؟
وی با اشاره به سند چشم انداز در دوره ریاست جمهوری خود بیان کرد: ما قرار بود از تاریخ مبدا در ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴ در زمینه اقتصادی و علمی و مالی و دیگر مسائل، برترین قدرت در منطقه باشیم اما الان در بسیاری موارد از مبدا ۸۴ عقب افتاده ایم. و در مواردی که پیشرفت هم بوده است دیگران خیلی جلو افتاده‌اند.
وی در پایان از استادان دانشگاه خواست در بررسی های دقیق که بتوان در اختیار مسوولان ارشد گذاشت، مشخص کنند که در عرصه دانش و علم و فناواری چقدر پیشرفت داشته ایم و این پیشرفت ها چقدر ناشی از مدیریت و برنامه‌ریزی بوده است و با توجه به چشم انداز، چه برنامه هایی پیش رفته و کجا بازماندیم و مشخص شود عدالت علمی و آموزشی در چه مرحله‌ای است و چه گام هایی در این زمینه برداشته شده است.

شما هم نظر خود را ارسال کنید