دوندگان بیشتر عمر می‌کنند

مهر ۲۰, ۱۳۹۳ ساعت: ۱۲:۱۲ ب.ظ 1,706 بازدید ۳ نظر

طبق مطالعات جدید، دوندگان حداقل 3 سال بیشتر از افرادی که نمی‌دوند زندگی می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده است که حتی با دویدن با سرعت کم می‌توان به این فایده دست یافت.

یکی از محققان می‌گوید: نیاز به دویدن خیلی زیاد، برای رسیدن به فواید آن نیست. امیدوارم این مطالعات مردم را تشویق کند تا بدوند.

ممکن است دلایل دیگری نیز باعث افزایش عمر دوندگان باشد. مثلاً اینکه افراد سالم‌تر بیشتر به سمت دویدن می‌روند.

راهنمای فعالیت‌ فیزیکی در آمریکا نشان می‌دهد که افراد باید حداقل 75 دقیقه در هفته بدوند یا فعالیت هوازی با شدت زیاد انجام دهند یا بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط انجام دهند.

با این حال افرادی که در کمتر از این میزان ورزش می‌کنند نیز از فواید آن بهره‌مند می‌شوند. دویدن کمتر از 50 دقیقه در هفته و با سرعت کم نیز می‌تواند مفید باشد.

افرادی که به‌طور مداوم هر هفته زیر یک ساعت می‌دوند خطر مرگ را کاهش می‌دهند. این مطالعات بر روی 55 هزار فرد بین 18 تا 100 سال انجام شد. حدود یک‌چهارم این افراد دونده بودند. بررسی‌ها نشان داد افرادی که می‌دوند به صورت متوسط 3 سال بیشتر از دیگران زندگی می‌کنند. دویدن 30 درصد خطر مرگ به دلایل مختلف و 45 درصد احتمال مگر بر اثر بیماری‌های قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد. در واقع 5 تا 10 دقیقه دویدن در طول روز می‌تواند 28 درصد احتمال مرگ را کاهش دهد.

یکی از محققان می‌گوید: کاهش احتمال مرگ در دوندگان به زمان، مسافت، تداوم و سرعت دویدن بستگی دارد. فاکتورهای دیگر از جمله سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و وزن نیز بر احتمال مرگ تأثیرگذارند. افرادی که چند سال به صورت مداوم می‌دوند و زندگی سالمی دارند بیشتر از همه از دویدن بهره می‌برند. یکی از فواید دویدن افزایش کارایی قلب و شش‌هاست.

نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که حتی اگر فردی زمان لازم برای انجام ورزش پیشنهاد شده را ندارد بهتر است هر چقدر که می‌تواند فعالیت و ورزش کند، زیرا این کار بهتر از داشتن زندگی ساکن است.

 

تاثیر آمادگی جسمانی بر جلوگیری از افزایش فشار خون در مردان

بررسی‌ها نشان داده است داشتن آمادگی جسمانی در مردان بالا رفتن فشار خون بر اثر افزایش سن را به تاخیر می‌اندازد.

طبق مطالعات منتشر شده در مجله “کالج آمریکایی تخصصی قلب” مردانی که آمادگی قلبی – عروقی بیشتری داشته باشند کمتر فشار خون بالا پیدا می‌کنند. فشار خون با بالا رفتن سن در مردان افزایش می‌یابد.

ورزش راهی مناسب برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی است. دو نوع فشار خون در این مطالعات بررسی شد. SBP که قدرت ضربان قلب برای فرستادن خود در رگه‌ها را نشان می‌دهد، DBP فشار خون در حالت استراحت بین دو ضربان قلب را نشان می‌دهد.

یکی از محققان می‌گوید: ورزش منظم فاکتوری است که میزان آمادگی جسمانی را مشخص می‌کند. تحقیقات ما نشان می‌دهد که ورزش مداوم برای مردان لازم است تا از فشار خون بر اثر بالا رفتن سن جلوگیری کنند.

بررسی‌ها نشان داد که SBP در حدود سن 46 سالگی افزایش می یابد در حالی که DBP در حدود سن 42 سالگی افزایش می‌یابد. با این وجود افرادی که آمادگی جسمانی خوبی دارند و ورزش منظم انجام می‌دهند در حدود 54 سالگی دچار افزایش SBP می‌شوند و DBP آنها تا سنین خیلی بالا بین حدود 90 سالگی از حد نرمال تجاوز نمی‌کند. این بدین معناست که تعداد سال‌هایی که در آن فرد به فشار خون مبتلا می‌شود با ورزش مداوم کاهش می یابد.

برای داشتن آمادگی جسمانی مردان باید در هفته‌ حداقل 150 دقیقه‌ ورزش با شدت متوسط مانند پیاده روی و دو انجام دهند.

برای انجام این مطالعات، محققان 13 هزار و 953 مرد بین 20 تا 90 سال را به مدت 36 سال مورد بررسی قرار دادند.

یکی دیگر از محققان می‌گوید: نکته جالب در تحقیقات ما این بود که میزان چربی بدن این مردان بر فشار خون آنها تاثیری نداشت و بیشتر با آمادگی جسمانی آنها در ارتباط بود. حدودا یک سوم مردان آمریکایی فشار خون بالاتر از حد نرمال دارند.

 

ورزش به درمان افسردگی کمک می‌کند

ورزش و فعالیت فیزیکی مانند داروهای ضد افسردگی عمل و به رشد سلول‌های عصبی مغز کمک می‌کند.

افسردگی یکی از بیماری‌های ذهنی شایع است. در کشورهای صنعتی غربی یک دهم مردم حداقل یک بار در زندگی‌شان دچار افسردگی می‌شوند. افسردگی بیشتر از دیابت و آرتروز بر سلامت فیزیکی تاثیر می‌گذارد. معمولا افسردگی با داروهای ضد افسردگی و روان درمانی بهبود می‌یابد. با این حال تحقیقات نشان داده است که ورزش می‌تواند مانند داروهای ضد افسردگی تغییرات نروفیزیولوژیک ایجاد کند.

ورزش و فعالیت فیزیکی تغییرات مختلفی در مغز ایجاد می‌کند که تنها با دارو به وجود می‌آیند. ورزش نیز مانند داروهای ضد افسردگی باعث جذب سروتونین می‌شود. این مساله باعث رشد بیشتر عصب‌ها می‌شود بنابراین از مرگ سلول‌های هیپوکامپوس جلوگیری می‌کند. ورزش همچنین باعث کاهش فعالیت هورمون کورتیزول می‌شود. داروهای افسردگی نیز چنین تغییراتی را ایجاد می‌کنند.

میرکو وگنر، یکی از محققان این مطالعات می‌گوید: متاسفانه هنوز مشخص نیست که چه مقدار ورزش باید انجام شود. در حال حاضر ما دریافته‌ایم که ورزش بر اختلالات روانی بیشتر از اختلالات عصبی تاثیر می‌گذارد. ورزش عوارض جانبی ندارد بنابراین می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای افسردگی باشد.

 

بهترین ورزش برای نوجوانان دارای اضافه وزن

افزایش چاقی مفرط و اضافه وزن در بین نوجوانان و کودکان یکی از مشکلاتی است که سلامت آنها را تهدید می‌کند. انجام ورزش منظم می‌تواند تا حدودی به کاهش چربی‌های بدن این افراد کمک کند.

مطالعات جدید نشان داده است که بهترین ورزش برای مبارزه با چاقی در بین نوجوانان تلفیق ورزش‌های هوازی با ورزش‌های استقامتی است.

مدیر این تحقیقات گفت: چاقی در بین نوجوانان شایع است. معمولا به نوجوانانی که چاق هستند پیشنهاد می‌شود که ورزش کنند، اما بررسی‌های زیادی نشده بود که چه ورزشی برای آنها مناسب‌تر است.

نتایج مطالعات منتشر شده در مجله “انجمن آمریکایی پزشکی” نشان می‌دهد که تلفیق ورزش‌های هوازی و استقامتی برای این نوجوانان مناسب‌تر است.

محققان دانشگاه‌های کلگری و اتوا، 304 نوجوان دارای اضافه وزن بین 14 تا 18 سال را مورد بررسی قرار دادند. این نوجوانان به چهار دسته تقسیم شدند: دسته اول ورزش‌های هوازی، دسته دوم ورزش‌های استقامتی، دسته سوم تلفیق این ورزش‌ها و دسته چهارم ورزش نکردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که همه این ورزش‌ها باعث کاهش چربی‌های بدن می‌شود. در بین افرادی که کامل برنامه‌ ورزشی را به پایان رساندند افرادی که ورزش تلفیقی انجام داده بودند بیشتر چربی بدن خود را از دست دادند. در این افراد اندازه دور کمر حدود هفت سانتیمتر کاهش یافت.

این افراد 22 هفته‌ و چهار جلسه در هفته‌ ورزش کردند.

نتایج این مطالعات می‌تواند به دادن استراتژی‌هایی برای مقابله با چاقی در کودکان و نوجوانان کمک کند. حدود 80 درصد نوجوانانی که اضافه وزن دارند در بزرگسالی چاقی مفرط خواهند داشت. این مساله تاثیر منفی بر کیفیت زندگی آنها می‌گذارد و باعث بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود .