انصاری: اسلام زنانی شجاع و آگاه همچون زینب(س) می‌خواهد

دی ۴, ۱۳۹۲ ساعت: ۱۰:۲۶ ق.ظ 3,075 بازدید یک نظر

به گزارش یزدیان ، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری شب گذشته (سه‌شنبه) در مراسم عزاداری دهه سوم ماه صفر در حسینه فاطمةالزهرا(س)، در سخنانی با موضوع نقش خاندان سیدالشهدا(ع) در مقابله با استبداد اموی، به وضعیت جامعه اسلامی در زمان امویان اشاره کرد و افزود: در آن زمان سلسله اموی همه ارزش‌های پیامبر(ص) از جمله ارزش عدالت، آزادی، آزادگی، کرامت انسانی، تقوا، پاکدستی، پاکدامنی، ارزش پاسخگویی حاکم در برابر مردم و خدمتگذاری به مردم را تبدیل به نگاهی از بالا به پایین کرده بود. حاکمان، ولی‌نعمتان و اربابان جامعه شده بودند و مردم رعایای آنان بودند.

وی با اشاره به تبعیض‌هایی که در آن زمان حاکم بود، اظهار کرد: در حالی که در زمان حکومت پیامبر اسلام(ص) همه مسلمانان با هم برابر بودند، حکومت تبعیض امویان کار را به جایی رسانده بود که ثروتمندان بنی‌امیه برخی از مسلمانان را به عنوان بَرده خود داغ می‌گذاشتند تا معلوم شود فلان انسان متعلق به فلان سرمایه‌دار است.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با طرح این پرسش که “چرا در آن زمان جامعه چنین شد؟” تصریح کرد: عوامل گوناگونی مانند ارعاب و سرکوب در این زمینه نقش مؤثری داشتند. ماشین آدم‌کشی معاویه و بنی‌امیه، افراد را بدون محاکمه از هستی ساقط می‌کردند. این حکومت آنچنان فضای مخوفی را ایجاد کرده بود که وقتی دو نفر با هم صحبت می‌کردند، اعتمادی به هم نداشتند و امنیت اجتماعی و اخوت اسلامی از بین رفته و نفاق و درویی امری رایج شده بود.

انصاری همچنین به عامل تبلیغ در این زمینه اشاره کرد و گفت: عوامل تبلیغاتی به صورت کامل در اختیار قصر سبز دمشق بود. طبق بخشنامه و دستور آنها، باید کسانی طرد، متهم و نفرین و کسانی نیز باید تقدیس می‌شدند. کسانی که مورد نفرین باید قرار می‌گرفتند، حضرت علی(ع)، اهل بیت(ع) و پیروان آنها بودند و کسانی که باید تقدیس می‌شدند، بنی‌امیه، ابوسفیان و یاران آنها بودند.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور همچنین اظهار کرد: حکومت ظالم امویان در عرصه تبلیغ از اعتقادات مردم سوءاستفاده می‌کرد و مسأله جبر و خواست خداوند را به عنوان یک مکتب ترویج می‌داد و هر اتفاقی که می‌افتاد، می‌گفتند این خواست خدا بوده و کسی نباید در برابر خواست خدا لب بگشاید. اگر سؤال می‌شد که چرا فلان شخص به قدرت رسیده است، می‌گفتند خواست خدا بوده و از طرف دیگر هر جنایت، ظلم و فسادی را انجام می‌دادند و آن را به عنوان خواست خدا و جبر حاکم بر زندگی انسان توجیه می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه “فسادهای حکومت یزید و امویان و حرام‌خوری جزو زندگی مردم آن منطقه (شام) شده بود، به نحوی که حرف حق را متوجه نمی‌شدند”، ادامه داد: در چنین فضایی که بخشی از جامعه از ترس، جرأت حرف زدن را نداشتند و بخشی دیگر تمام خوبی‌ها را در معاویه و خاندان او می‌دیدند، اهل بیت(ع) وظیفه سنگینی را بر دوش داشتند. آنها وظیفه داشتند کسانی را که در خواب فرو رفته بودند، بیدار کنند؛ ولی با چه ابزار و وسیله‌ای؟ در چنین جامعه‌ای اهل بیت(ع) باید پایه‌های حکومت‌ استبدادی امویان را به لرزه درمی‌آوردند و برادری و برابری را تبلیغ می‌کردند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه “حضرت زینب(س)، بنا به دلایلی که در دست است، بخشی از وظایف امامت را تا منطقه شام بر دوش داشت و ابزار آن را نیز داشت”، گفت: زینب کبری(س) از اسرار صحیفه فاطمیه اطلاع داشت و برخی از حقایق صحیفه را در برخی از جاها و مکان‌ها بازگو کرد. در آنجا تقسیم هوشمند‌انه‌ای از وظایف بین حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) انجام شده بود. باید امام سجاد(ع) جانش برای وظایف و مسئولیت‌هایی که بعضا بر عهده داشت حفظ می‌شد، به نحوی که تهدید جانی نشود تا بتواند در یک موقعیت مناسب کار را تمام کند و در این میان زنان بیشتر سخن می‌گفتند.

انصاری با اشاره به خطبه‌هایی که حضرت زینب(س) در طول مسیر اسارت خواندند، از جمله در میدان کوفه و کاخ یزید، اظهار کرد: وقتی که اسرا به کاخ یزید رسیدند، یزید از چند روز قبل برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده و در حقیقت دو برنامه را تدارک دیده بود؛ برنامه‌ای را در کاخ خودش که تمام رجال حکومتی و مهمانانی ویژه در آن حضور داشتند و برنامه‌ای نیز در مسجد کوفه.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه “یزید در برنامه‌ای که در کاخ خود ریخته بود تلاش داشت با نشان دادن اسرا، زهر چشم بگیرد و رعب و وحشت را به حد اعلا برساند و اعلام کند که جنگ بین امویه و آل‌علی تمام شده و فقط یک قدرت است و آن قدرت بنی‌امیه است”، افزود: در واقع یزید می‌خواست اقتدار و قدرت‌ خود را به همگان نشان دهد. در آن جلسه حضرت سجاد(ع) یک کلمه سخن نگفتند چون آنجا محل زهر چشم گرفتن یزید بود و کافی بود که حضرت یک کلمه بگوید و یزید دستور دهد سرِ امام(ع) را بزنند. در چنین مجالسی زن‌های اسیر را به نشانه ذلت دشمن شکست‌خورده به مجلس می‌آوردند و از طرف دیگر رسم نبود که یک زن را کتک بزنند و به خاطر شرایط آن زمان، مصونیتی داشتند.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) در آن جلسه با آگاهی از این موضوع وارد جلسه شد در حالی که جلادان کربلا نیز نیزه به دست در آن مراسم حضور داشتند و سرِ حضرت امام حسین(ع) در دست بود. حضرت زینب(س) در آن جلسه سخنرانی قرّایی کرد به نحوی که با این سخنان، ارکان حکومت بنی‌امیه فروریخت. سخنان ایشان بسیار افشاکننده و رسواکننده بود. حضرت زینب(س) در بخشی از سخنان خود خطاب به یزید گفت “پستی روزگار کار زینب را به جایی کشانده که باید با آدم پستی همچون تو صحبت کند”.

این عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: با سخنان حضرت زینب(س)، قدرت یزید در هم شکسته شد و اولین آثار آن از درون خانواده خود یزید آغاز شد، به نحوی که همسر یزید به صورت آشفته و با سر برهنه به میان مجلس آمد و بر سر یزید فریاد زد که تو چه کرده‌ای و عبایی را که با خود آورده بود بر سر زنان اسیر کربلا انداخت. در واقع اولین اعتراض‌ها به خاطر خطبه کوبنده حضرت زینب(س)، از دورن خود قصر یزید شروع شد.

انصاری با اشاره به نقش حضرت زینب(س) و سخنرانی‌های ایشان، اظهار کرد: کجا هستند کسانی که می‌گویند اسلام با حقوق زنان ضدیت دارد؟ اسلام زنی اینگونه شجاع، مسئول، آگاه و متعهد می‌خواهد که تاریخ را دگرگون می‌کند. زنان و مردان ما باید به خود ببالند که زینب(س) دارند و اسلام نیز به خود می‌بالد که زینب(س) دارد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در پایان صحبت‌های خود، به مراسمی که یزید در مسجد کوفه برگزار کرده بود و سخنرانی حضرت سجاد(ع) در آن مراسم اشاره کرد و گفت: نتیجه کار چنان شد که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با سخنرانی‌ها و روشن‌گری‌های خود تبلیغات 40 ساله بنی‌امیه علیه اهل بیت(ع) را خنثی کردند.

نظرات

پاسخ دادن به محمد لغو پاسخ